<meta name=”keywords” content=”meta tags, key words, SEO”>
De titel boven dit stuk lijkt misschien vreemd en nietszeggend. Maar het tegendeel is waar – voor lange tijd werd deze code – de metatag – gezien als de weg naar succesvolle SEO. Door deze informatie in de bron van jouw pagina te typen zou jij zoekmachines kunnen laten weten op welke zoekwoorden het jouw stuk moet categoriseren. Toch bleek dit niet te werken. Waarom niet?
SEO begint met zoekwoorden
Een website kun je opvragen door de URL in te typen. Maar dit is niet de meest gangbare manier waarop bezoekers naar de website komen. Het verkeer naar websites loopt vooral via zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Door een zoekwoord in te typen dat de wens van de gebruiker omvat, leidt de zoekmachine de persoon naar een lijst met resultaten die het beste passen bij het zoekwoord of de zoekwoorden waar naar is gezocht. Wil je meer bezoekers naar je site, dan is dit de route waar je je aandacht op moet vestigen. Metatags zijn de zoekwoorden die jij zelf aan jouw pagina hangt. Door de juiste woorden te kiezen, kan jouw pagina hoog op de lijst komen te staan.
Waar ging het mis?
Metatags zijn vrij controversieel. Het grootste probleem is dat de degene die de pagina maakt zelf de zoekwoorden erbij zet. Met andere woorden, de ontwikkelaar van de pagina kan metatags toevoegen die hoog scoren in de zoekmachine, maar eigenlijk niets met de inhoud van de pagina te maken hebben. Je kunt het ook spam noemen.
De reactie op het falen van metatags
Om deze reden en om de kwaliteit van de zoekmachine te waarborgen, vertrouwt Google niet enkel op metatags om websites te classificeren in de zoekresultaten.
En aangezien Google een erg belangrijke speler is in SEO, vertrouwt daarmee ook de overgrote meerderheid van de mensen niet alleen maar op metatags. De algoritmes van Google kijken naar de inhoud van de pagina, de URL, de titel en de beschrijving. De zoekwoorden waarmee jij op gevonden wil worden in deze zoekmachine moeten dus terugkomen door de hele pagina. Schema.org is een initiatief gesteund door Google, Microsoft, Yahoo en Yandex en biedt een vocabulaire aan waarmee jij betere zoekresultaten zult krijgen en waarmee data op het internet meer gestructureerd (zogenaamde structured data) zou moeten worden.
Metatags zijn duidelijk niet voldoende voor een succesvolle SEO. De regulering vanuit de zoekmachines zelf maken het lastiger om ze om de tuin te leiden met valse zoekwoorden. Maar, aan de andere kant, waarom zou je bezoekers naar je pagina willen krijgen die eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd zijn in de inhoud die jij presenteert?