Het opzetten van een SEO campagne is misschien wel het beste dat je kunt doen voor je website en voor jezelf als drijvende kracht achter de site. Een dergelijke campagne zet je aan het denken, niet alleen over de functionaliteit van de site, maar ook over je strategieën en de doelen die je wilt bereiken voor je bedrijf, je dienst of je product.
Je organisatie onder de loep
Met een gespecialiseerde campagne kies je als het ware voor een holistische aanpak voor zoekmachine optimalisatie. Je neemt je hele organisatie onder de loep in plaats van je alleen te focussen op het vinden van de beste keywords voor je website bijvoorbeeld.
Het succes van een SEO campagne hangt af van een aantal belangrijke factoren:
- Het stellen van realistische doelen gericht op de lange termijn
- Het kiezen van de juiste keywords
- Het aantrekken van de juiste doelgroep
- Een professionele website met goede content
- Regelmatig evalueren en open staan voor veranderingen/verbeteringen
Hoewel zoekwoordenonderzoek al in een vroeg stadium van de campagne van groot belang is, zul je eerst een goed inzicht in de huidige situatie van je site en je organisatie moeten krijgen.
Vragen om jezelf te stellen:
Wat wil je met de site bereiken? Waar zitten de knelpunten? Waar liggen de mogelijkheden voor ontwikkeling? Brengt je website je visie duidelijk over? Is je content aantrekkelijk en actueel? Trekt de site de juiste doelgroep aan en welke verkeersbronnen brengen nu precies bezoekers naar je site?
Als je deze vragen voor jezelf kunt beantwoorden ben je al een heel eind op weg in het krijgen van inzicht in je organisatie en je doelen en kun je, samen met een expert op het gebied van SEO optimalisatie, beginnen met het opstellen van een actieplan voor een SEO campagne.
Nuttige tips om in gedachten te houden tijdens het uitvoeren van een SEO campagne:
- Wees flexibel met je verwachtingen, omdat resultaten je altijd kunnen verrassen en de koers kunnen veranderen
- Stel lange termijn doelen, het is niet realistisch om op korte termijn al veel succes te verwachten
- Trends en omstandigheden veranderen continu, neem dus regelmatig de tijd om je plannen en strategieën te evalueren en bij te stellen
- Blijf bouwen aan een goede relatie met je gebruikers en klanten, een goede ‘user experience’ bieden is een must voor iedere website
Wat wil je bereiken?
Vestig niet al je aandacht op het krijgen van een goede ranking in de zoekmachines, want zoekresultaten worden steeds meer gepersonaliseerd en locatie gericht, met als gevolg dat een specifiek zoekwoord voor de ene gebruiker hele andere resultaten op kan leveren dan voor de andere.
De belangrijkste doelen van een SEO campagne zijn het verhogen van de bezoekersaantallen, een betere conversie (het behalen van vooraf bepaalde doelen, zoals een verkoop, een inschrijving, contact opnemen, etc.) een verbeterde zichtbaarheid en een verbeterde vindbaarheid. En met een boeiende en relevante inhoud, een goede SEO aanpak en oog voor je gebruikers moet je dit zeker lukken.