Wat zijn Rich Snippets?
Rich Snippets zijn stukjes code die door Google zijn geïntroduceerd om zoekresultaten duidelijker te maken en te verrijken. Rich Snippets geven gebruikers meer info over een site, over wat je kunt verwachten van een site en helpen je besluiten om wel of niet op een link te klikken.
Door de jaren heen heeft Google steeds meer nieuwe soorten Rich Snippets toegevoegd, zoals voor video’s, personen, recepten, reviews, muziek, restaurants, bedrijven enz.
Kijk maar eens naar de onderstaande twee zoekresultaten voor appeltaart. In het eerste voorbeeld is gebruik gemaakt van Rich Snippets en in het tweede voorbeeld niet.
Naar welk van de twee zoekresultaten wordt je aandacht het meest getrokken? Het zal hoogstwaarschijnlijk het eerste voorbeeld zijn, vanwege de sterren die zijn gebruikt om het recept te beoordelen. Dit is een goed voorbeeld van het gebruik, en ook van het effect, van Rich Snippets.
Waarom Rich Snippets gebruiken?
De extra info in de zoekresultaten vormt een visuele trigger om op een link te klikken en zorgt daarmee voor een hogere Click-Through-Rate (CTR). Veel bedrijven zien een toename in de click-through-rates van tot wel 30% door het gebruik van Rich Snippets. Als bezoekers van te voren beter weten wat een website te bieden heeft, zal ook de ‘bounce rate’ verlagen en zullen bezoekers langer op de site blijven.
Rich Snippets hebben geen direct effect op je ranking, maar door middel van een betere weergave in organische zoekresultaten kan het verkeer naar je website aanzienlijk toenemen.
Wat heeft Schema.org te maken met Rich Snippets?
In 2011 hebben Google, Yahoo! en Bing besloten om samen te werken aan een eenduidige, consequente ‘taal’ (via HTML tags) voor Rich Snippets die door verschillende zoekmachines gebruikt kan worden. Zo is Schema.org ontstaan.
Schema is een type Microdata en Schema elementen kunnen direct aan de HTML code toegevoegd worden. Door middel van Schema microdata kunnen zoekmachine ‘crawlers’ de inhoud van je website veel beter interpreteren. Woorden hebben namelijk een hele andere betekenis voor mensen dan voor zoekmachines. Rich Snippets kunnen de zoekmachines helpen bij het interpreteren van woorden op een manier die voor zoekmachines relevant is.
Het is geen wondermiddel waarmee je in één klap succes hebt op het gebiedt van zoekmachine optimalisatie maar je moet het zien als een soort ‘best practice’ waarmee je het gemakkelijker maakt voor de zoekmachines om je inhoud te vinden en weer te geven.
Conclusie
Het gebruik van Rich Snippets is een relatief gemakkelijke manier om je website de extra aandacht te geven die het verdient, en om boven andere sites uit te steken in de zoekresultaten. Zorg met Rich Snippets voor visueel aantrekkelijke zoekresultaten om meer bezoekers naar je website te trekken.
Dit stuk is ingezonden door Romano Groenewoud. Meer leren over internet marketing en specifiek SEO, bekijk dan zijn bijdrages op MarketingTribune en Performance.